top of page
test-horn-gra.png

Vad tycker några av deltagarna?

Egentligen är det lite av en slump att vi alls kör där nere – det som en gång var en kick-off för oss själva där vi körde mc just i den spanska solen är idag något vi gör för våra kunder från Sverige, Danmark och Norge.


Här kan du läsa mer om hur några av våra idag över 1.000 deltagare upplevde sin resa, några av alla dem som varit med om den ultimata körupplevelsen, på härligt slingrande vägar över berg och genom djupa dalar i ett magiskt landskap!
 

Låt dej här inspireras av några av våra deltagares berättelser... ;)

IMG_4412-collage-edit-144ppi.JPG
stories-guld.png

THOMAS PALM:

"BEKYMMERSLÖST!”

Det är inte första gången som Thomas Palm från Göteborg varit med oss. Nu i våras var det dags för den tredje resan, denna gång med Portugalresan ”Där väg möter hav”.

– Det är ju så häftigt att komma iväg och köra här nere!

Thomas är medlem i BMW-klubbens funktionärsgrupp hemma i Sverige, men han har också jobbat som guide i Norrland med turridning på Islandshästar:
–  Det är såklart kul att ordna och planera resor, men ibland är det skönt att bara kunna åka iväg så här och bli omhändertagen. Jag behöver inte tänka på någonting mer än att ta mej till Málaga. Enkelt och så jäkla gott!

– Hur sammanfattar du den här Portugal-resan?
– Det är en bra resa med en lagom mix av långa och korta etapper, naturen, vägarna och så mycket fint att se. Lättsam stämning med sköna guider och go’a deltagare. Det är en fin helhet, helt enkelt.

– Någon riktig höjdpunkt?
– Det är svårt att plocka ut något specifikt, men Sagres tyckte jag mycket om! Läget på hotellet och hela stället men inte minst utsikten från klippan ut över Atlanten!

– Gillade du din BMW R1250GS under resan?
– Jag kör ju R1200GS hemma, och det är rätt hojar för dessa event. GS kan kännas lite stor och tung när du parkerar, men annars rullar den på fint. Med boxer-motorn får den ju en låg tyngdpunkt, blir stabil och trygg.

– Är det något du tycker vi kan lägga till i en sådan här resa?
– Det blir ju av naturliga skäl mycket körning på en så här pass lång resa, men en dag kikade vi på en kyrka i Zafra med vår guide Maria. Det var intressant. Då fick vi lite historia med koppling till platsen.

– Hur vill du sammanfatta resan med ett ord?
– Bekymmerslöst. Kom ned och bli omhändertagen – och bara kör!   

– Ses vi snart igen, tro?
– Troligtvis, svarar Thomas och ler.


 

Fakta: Första resan som Thomas Palm gjorde med oss var  hösten 2021 och då eventet ”Där väg möter hav” . Thomas fick mersmak och åkte med oss redan våren efter till Moto GP Portimão i Portugal. Nu i våras var han med oss igen, åter med Portugalresan ”Där väg möter hav”. Samma resa men med nya vägar och upplevelser. Thomas är aktiv i BMW-klubben och ordnar bland annat resor för medlemmarna. Till vardags kör han en BMW R1200GS.

_______

Foto & Text: Paúl Danielsson

 

Detta är fullversionen av textinlägg på Facebook 2023-10-03.

IMG_4418-edit-144ppi.JPG
stories-guld.png

JONAS LODIN:

"GRYMT BRA!"

Även om det är första gången Jonas Lodin varit med på ett mc-event så har han funderat länge på att åka. Nu blev det att Jonas bestämde sej bara ett par veckor innan resan för att det passade när han nu skulle byta jobb.

Direkt efter Portugal-eventet är det en smått salig stockholmare som nästan har lite svårt för att samla sina tankar:

– Jag ville komma iväg och göra något helt på egen hand, och det blev läge mellan mitt gamla jobb och det nya.

 

Visserligen spelar Jonas golf och tittade först på en golfresa, men så blev det inte:

– Nej, jag var också jäkligt sugen på mc och hittade Carlbarks på nätet, och den resa som låg närmast i tid var denna till Portugal. Den kändes inspirerande, och Lasse var snabb med att svara.

 

– Blev det en lyckad resa?

– Mycket! Den var till och med mycket bättre än jag förväntat mig! En bra grupp. En väl planerad rutt. Allt detta med mat och hotell som var fixat. Det var en fantastiskt lyxig känsla!

 

– Någon riktig höjdpunkt?

– Sagres, helt klart! Det var en otroligt häftig upplevelse både som plats och som avkoppling! Vi hade dessutom ett otroligt bra hotell där. Jag har aldrig varit i Portugal tidigare men bara det att få åka vackra vägar in på det här sättet som vi gjorde i en unik lantlig miljö och upptäcka landet på ett helt annat sätt än man gör om man väljer större städer. Helt fantastiskt! Lite enklare än Spanien och färre turister, men mycket grönare – och alla dessa dofter och syner!

 

– Gillade du din BMW R1250GS som du hade under resan?

– Den var skitbra! Ja, verkligen, säger Jonas med eftertryck trots att han kör Triumph Tiger 1200 till vardags i Sverige.

 

– Kan du tänka dej att åka med igen?

– Oh ja! Det var en mycket fin helhetsupplevelse! Är det ens möjligt att lägga upp en egen resa och åka så här? Jag menar att hitta vägarna, var man ska äta, se, bo och allt annat. Uppskattar verkligen mc-resan Carlbarks anordnat vilket jag inte kunnat göra själv. Ledarna var alla supertrevliga och duktiga på att hantera gruppen vilket gör att man gärna återupplever fler resor tillsammans.

 

– Och träffa nytt folk?

– Ja, och det här gänget! Härliga människor! Alla med en ödmjuk inställning, tillåtande och nyfikna på varandra. Jättekul!

 

– Hur vill du sammanfatta allt?

– Fantastisk! Grymt bra!

_______

Foto & Text: Paul Danielsson

Facebook-inlägg 2023-08-06.

IMG_4421-edit-144ppi.jpg

EVA UTTERSTRÖM & ANDERS MÄKIKALTIO:

stories-guld.png

"GLÄDJE!"

Luleåparet har nu varit med oss för andra gången. I höstas var de med på vårt 3-dagarsevent ”Andalusiens pärlor”. Den här gången valde de vår lite längre Portugalresa.

– Första resan gav alltså mersmak?
– Oh ja! Men det har varit en fantastisk upplevelse också denna gång, säger de i mun på varandra och ler.

 

– Höjdpunkter på denna resa?
– Ronda, svarar Anders snabbt. Vi var aldrig där senast.

 

Eva tycker detsamma:
– Och förstås Sagres och udden där i Portugal! Det
var högt men ändå satt det folk där och metade?!

 

– Om ni jämför de två eventen?
– Det är jätteroliga resor båda två, säger Eva. Det vi gillade särskilt nu med Portugalresan var upplev
elsen att hela tiden komma till nya platser och bo på nytt hotell varje natt. Det är så vi brukar semestra. Att hela tiden få se nya vyer. Hemma är det bara E4:an!
 

– Hur vill ni sammanfatta resan?
– Det är bara tummen upp. Det finns nog inget att klaga på, konstaterar Anders. Lasse, Maria och BeO har gjort ett mycket fint jobb. Det märks att de är rutine­rade. Allt har fungerat perfekt!

 

Eva håller med:    
– Och glädje! Det har bara varit lattjolajban hela tiden! På 3-dagarsresan är man ju inte tillsammans på kvällarna på samma sätt som vi varit nu. På den här resan har vi varit ihop precis hela tiden och det har varit jätte­kul! Gud, vad vi har skrattat mycket!

 

– Blir det fler gånger?
De båda nickar:
– Ja, vi kan absolut tänka oss fler event om det kommer någon ny resa, säger Anders.
– Vi är ju inga ”reprisare”, förklarar Eva och skrattar.

_______

Foto & Text: Paul Danielsson

Resemagasinet "Hoy!" 2023-2024.

IMG_6063-edit-newest-beskuren.jpg

LOTTA LUNDQVIST:

stories-guld.png

”ALLT ÄR TOP NOTCH!”

När Lotta Lundqvist slutade köra rally blev det hoj i stället. Närmare bestämt en BMW 1250GS. Det var när Lotta hämtade den i Kumla som hon fick höra talas om våra event ...

– Hur var upplevelsen?
– Konceptet är fantastiskt! Att få köra på nya, fina hojar, men också chans att testa någon annan modell, på underbart krokiga smala, hisnande vägar. Snacka om aktiv semester! Lasse och guider som BeO, Peter och Pers och deras lyhörda, personliga, fina, trygga sätt gör upplevelsen total! Att ha lagom långa dagar, bo bekvämt, ta en öl med lite god mat… Allt är ”top notch”! Och så är allt betalt!? De är för generösa!


– Något extra minnesvärt event?
– Den senaste resan, till Sagres i Portugal, var helt galet bra! Till och med vädret hade Lasse och BeO fixat! Att få uppleva hur landskapet förändrar sig från klippiga berg i Spanien till böljande, mjuka bördiga kullar på den portugisiska sidan och sedan till ett rytande Atlanten vid ”Lands End”. Jag är så tacksam att ha fått ta ett dopp i Atlanten ena dagen och i Medelhavet den andra! Extra kul var att det var ett härligt och lagom stort gäng som man kunde lära känna lite mer när resan denna gång var lite längre.


– Blir det fler gånger?
– Detta var mitt tredje och definitivt inte sista event! Ja, jag kommer helt klart tillbaka bara jag slipper de läskigaste ytterkurvorna vid ravinerna utan räcken…! Fast sånt fixar BeO och kör en annan väg med mig – det är personlig service på högsta nivå! Och alla som är med där nere är underbara! Värst är förstås att det kan bli ett hojköp också ... ;)

Fakta: Lotta Lundqvist är före detta bilhandlare i Norrtälje. Hon sålde företaget 2017, som hon hade ihop med sina syskon, som också testat Carlbarks resor. Nu jobbar hon på VIP på Arlanda. Lotta var till och med 1992 professionell rallyförare i Opel Team Sweden. – Eller så professionell man kan bli i Sverige, för jag jobbade ju också, tillägger hon och skrattar.

_______

Foto: Privat

Text: Paul Danielsson

Resemagasinet "Hoy!" 2021-2022 och Facebook 2019-07-14.

collage-bruno-lindblom-1920x960x144ppi.j
stories-guld.png

BRUNO LINDBLOM:

"IGEN – OCH IGEN!”

Bruno Lindblom hade åkt med oss på andra event innan han bestämde sig för Portugal. Det blev inte bara det eventet, utan flera gånger till. Nu har han bokat sig för ännu en Portugalrunda ...

– Hur fick du nys om eventet?
– På återträffen i Kumla i maj berättade Lasse om Portugal och jag blev direkt jättesugen för eventet i Spanien som jag tidigare på våren varit med på var det bästa jag varit med om! Jag har kört i Norge, Italien och Kroatien och det har varit bra men Spanien var något helt annat! Och åka själv eller med en kompis som jag gjort tidigare är inte samma sak för man vet ju inte vad man ska titta på och åker lite i blindo.

– Vad lockade att boka denna gång? 
– Jag känner inte till så mycket om Portugal men Lasse var så begeistrad och det smittade av sig. Jag kände direkt att jag skulle med på det. Vårens event blev fullt direkt men då blev det chans i höst och jag anmälde mig.

 

– Är det något du särskilt ser framemot?
– Mixen av mc-åkning och upplevelser av natur och kultur. Och avkoppling. Jag behöver ju inte själv sitta på cykeln och fundera på var jag ska stanna, äta eller sova i natt. Allt har ju Lasse redan fixat! Jag sätter mig bara på flyget och sedan är det klart! Tryggt och bra!

 

– Det stora med hojåkning i Spanien och Portugal?
– Det är något man måste uppleva! Naturen, klimatet men framför allt vägarna, som nästan känns som byggda för att köra motorcyklar på, skrattar han. Många har ju precis som jag varit i Spanien tidigare men man ser ju då inte landet och framför allt inte landsbygden på samma sätt. Och nu blir det alltså Portugal!

 

– Och att åka på event?
– Allt var toppen i våras men oväntat kul var att åka i grupp! Det var den första gången jag körde så. Jag var med på resan på solokvist och kände ingen men det blev hur bra som helst, med underbara och avslappnade människor som var lätta att umgås med där mc-intresset förenade oss alla! 

 

– Hur vill du summera eventet på flyget hem?
– Att det blev lika bra som den förra! Om något skulle strula så kan jag förstås ta det också. Det blir ju lite av en jungfrutur och jag har full förståelse för om inte allt funkar och det blir ju en del av resan. 

 

– Du är kanske redan pigg på fler event?
– Ja, jag gillar verkligen det konceptet! Drömmen nu är att köpa en hoj där nere av Lasse och köra hem den. Det skulle nog vara det häftigaste jag fått vara med om, sätta sig på en ny maskin, få en rutt inlagd på gps-en och sedan bara åka … 

Fakta: Bruno Lindblom är egentligen ganska färsk i sadeln och körkortet är bara tre år gammalt. Första maskinen blev en BMW K1200LT men Bruno ville ha något smidigare och lite ”busigare”, som han säger, och kör idag en 1200GS. Hemma är i Fornåsa, mittemellan Motala och Linköping, där det blir runt 300 mil om året.

_______

Foto: Privat och Bengt "BeO" Ohlsson

Text: Paúl Danielsson

 

Resemagasinet "Hoy!" 2021-2022 och Facebook 2019-07-14.

8-IMG_5660 kopiera.jpg
stories-guld.png

GUNNEL & JAN ANDERSSON:

”MERSMAK DE LUXE!”

Helsingborgsparet Gunnel och Jan Andersson var med oss
i Spanien tillsammans, med Jan vid styret och Gunnel bakpå,
men Jan fick dessutom rejäl mersmak och har varit med igen på egen hand.

– MC-event i Spanien?
– Vi läste om Carlbarks resor i en mc-tidning och börja leka med tanken, titta på datum och räkna lite på kostnaderna. Det kändes förstås lite pirrigt för vi hade aldrig kört utomlands mer än i Danmark och i Norge. Det skulle ju verkligen vara att vidga vyerna och ta ännu ett ”steg” i vår mc-körning. Och bara det att få hänga med lite mer erfarna och få köra i grupp!


– Hur var upplevelsen?
– Vi blev helt begeistrade! Roliga vägar och ett landskap så makalöst vackert! Det var ett riktigt bra upplägg på mc-körningen, som var varierad och hade en hygglig svårighetsgrad. Det handlade absolut inte om att ”flåköra”, så ingen behövde ligga på gränsen till sin förmåga. Nej, man är där för att ha kul tillsammans!
Allt var i toppklass också med boendet, maten och mc-guiderna!


– Mersmak?
– Absolut, och vi har med oss många fina minnen och nya vänner från resan! Funderar man på att hänga på och inte är helt färsk bakom styret så gör det!

Fakta: Helsingborgsparet Andersson är nu inne på sin femte hoj, en BMW R1200GS. Det blir 600–700 mil om året. Resan med Carlbarks gav rejält med just mersmak i synnerhet för Jan, som var nere med oss nu i våras ännu en gång.

_______

Foto & Text: Paul Danielsson

Resemagasinet "Hoy!" 2021-2022 och Facebook 2019-09-21.

_yvonne-kjellin-collage.jpg
stories-guld.png

YVONNE KJELLIN:

VETERAN PÅ MAGISKA VÄGAR

Yvonne Kjellin från Stockholm har varit med oss i Spanien inte mindre än tre gånger:
– Det är så häftigt att komma dit ned! Det trevliga upplägget med dagsturerna, vacker natur, fina vägar och alla trevliga man åker med och charmiga ställen vi hamnat på! Och bara det att få köra nya fina motorcyklar!

– MC-event i Spanien?
– Att vi alls fick veta om Carlbarks event där var när vi skulle serva våra motorcyklar hemma i Stockholm för några år sedan men det fanns inga tider. Vi ringde runt och Carlbarks hade tid i Kumla. När vi hämtade hojarna samma eftermiddag och berättade för Lasse att vi uppskattade att vi blivit så fint bemötta så såg vi en trycksak på hans bord om dessa event och blev sugna på att hänga på. Södra Spanien lockade oss men vi hade tröttnat på den långa transporten genom Tyskland och tyckte det här upplägget lät mycket trevligare!

– Hur var upplevelsen?
– Det var helt klart lite pirrigt när vi åkte ned då första gången men nog mer en härlig känsla av spänning. Eftersom vi kom ned några dagar innan eventet så tyckte Lasse att vi skulle ta varsin hoj för att åka ut och bekanta oss med omgivningarna. Vilket förtroende! Det blev sedan några fina kördagar med lagom svårighetsgrad tillsammans med ett riktigt trevligt gäng!

 

Som ensam körande tjej, som jag var den gången, är man ju alltid lite fundersam. Killar kör nog gärna på ett annat sätt. Fast det funkade jättefint! Vi delade upp oss i två gäng, men höll tillsammans hela tiden ändå. Hela upplägget var jättekul, så min man och jag hann knappt komma hem förrän vi lockade med oss kompisar från mc-klubben vi är med i, AB Touring.

 

– I höstas var vi nere igen för andra gången med ytterligare ett gäng från klubben, då vi också fick besöka en vingård och göra ett litet annorlunda upplägg. Lasse och BeO är jättefina på alla sätt och så lätta att trivas med!

– Mersmak?
– Det är så häftigt att komma dit ned! Bara det att få köra nya fina motorcyklar. Och det här trevliga upplägget med dagsturerna, vacker natur, fina vägar och alla trevliga man åker med och alla charmiga ställen som vi hamnat på! Man behöver inte tänka någonting själv – det är bara att följa med!

 

– Vi har alltid blivit så väl omhändertagna, där inte minst BeO:s fru Clara är en klippa, som när hon fixade hotell till oss när rutten fick läggas om efter ett ras från ett regnoväder i Ronda, dit vi skulle.

 

– Om någon funderar på att göra en sådan här resa, så skulle jag säga att om jag kan åka så kan vem som helst göra det, skrattar hon. Min man och jag kan absolut tänka oss att åka ned igen men då kanske för att få köra lite längre, komma ut på nya äventyr…

Fakta: Yvonne Kjellin, som är hemmahörande i Stockholm, kör 500-600 mil om året men hon har precis blivit pensionär så det lär blir mer nu. Yvonne kör BMW F800 GS, samma maskin hon körde andra gången hon var med i Spanien och blev så förtjust i att hon köpte. Maken kör en BMW R1200GS. Yvonne tog mc-kort och började köra på egen hand 1996 efter att ha suttit på "bönpallen" i många år.

_______

Foto: Privat och Bengt "BeO" Ohlsson

Text: Paul Danielsson

Facebook 2019-04-23.

collage-alva-carlsson.jpg
stories-guld.png

ALVA CARLSSON:

YNGST HITTILLS

Alva Carlsson från Strömstad var med sina 20 år den yngsta deltagaren hittills: 
   – Det var en häftig upplevelse! Det är klart att det kändes pirrigt för jag visste ju inte vad som väntade och hade då bara haft mitt mc-kort i ett halvår.

– MC-event i Spanien?
– Min pojkvän ville åka och jag tyckte det verkade vara en häftig upplevelse. Det är klart att det kändes pirrigt för jag visste ju inte vad som väntade där nere och jag hade bara haft mitt mc-kort i ett halvår då. Inte heller hade jag kört utomlands tidigare. Bara lite i Norge. Det som lockade med Spanien var vägarna, som jag sett på bilder är riktigt fina, och klimatet. Jag hade innan dess aldrig kört i grupp, så även det triggade mig. Och förstås att få lära känna en massa nya människor. 

– Hur var upplevelsen?
– Det var nog lite svårare än jag trodde innan så jag fick koncentrera mig till max och var hur trött som helst efter första dagen. Allt var ändå toppen, och redan andra dagen kom jag in i körningen och sedan var det bara jättekul och jag kunde njuta av allt! Vägarna och landskapet var så mycket finare än jag kunde tro och jag vill en dag ha ett litet hus och hoj där nere! Helt fantastiskt! Och även om eventet ju inte var en körskola så lärde jag mig otroligt mycket! 

– Mersmak?
– Helt klart! Jag var nära på att boka i vår igen men hade ingen att åka med för jag vill inte åka själv. Det stora med att resa så här var för mig förstås alla dessa vägar, för man får ju inte en sådan fin mc-körning i Sverige. Hotellet var dessutom toppen. Och det går inte att få bättre bemötande än jag fick av Lasse och de andra guiderna! Otroligt fint!

 

Fakta: Alva Carlsson från Strömstad var med sina 20 år den yngsta deltagaren hittills på våra event. Hon kör idag en CBR300 mest hemikring men också i Norge. Hon hade en BMW ”A2” på eventet, en mc med begränsad effekt för just A2-körkort.

_______

Foto: Bengt "BeO" Ohlsson

Text: Paul Danielsson

Facebook 2019-03-04.

per-wallen-collage.jpg

PER WALLÉN:

stories-guld.png

"ALL INCLUSIVE I SPANIEN"

Per Wallén är pensionerad polis som körde MC i tjänsten under flera år. Per har femtioen säsonger bakom sig:
   – Att bara sätta sig på planet och så är allt fixat med kanoncyklar i tiptop, suverän mc-körning i en solsäker del av Europa och på underbara vägar. Grusbranter, lervälling och vattendrag kan ju vara utmaningar i sig, men de här dagarna var ren njutning! 

– MC-event i Spanien?
– Jag läste om eventen för några år sedan och blev väldigt sugen. Carlbarks koncept passade mig perfekt. Att bara sätta sig på planet och så är allt fixat med kanoncyklar i tiptop, suverän MC-körning i härligt tempo i en solsäker del av Europa på underbara asfaltsvägar. Grusbranter, lervälling och vattendrag kan ju vara utmaningar i sig, men de här dagarna är ren njutning!

 

– Hur var upplevelsen?
– Det var en suverän känsla i åkningen och med precis lagom långa dagsetapper med 30-35 mil! Till min stora förvåning så ingick allt, jag som hade växlat med mig en massa euro! Det visade sig att Carlbarks stod inte bara för transfern, det fina hotellet och BMW-hojarna, utan också för bensin, fika, luncher, två fina middagar och ölen i baren när vi rundade av varje dag. Dessutom var BeO, Lasse och Peter mycket uppmärksamma och ansvarstagande som guider. Och som vi säger i Göteborg, ”möcke go’a gubbar” och väldigt trevliga bekantskaper.

– Mersmak?
– Ja, och det är så perfekt att det inte går att beskriva och jag ska ned min tredje gång nu i mars. Och dessutom tycker jag att eventen är väldigt prisvärda, för om man hyr själv så blir det ofta en skruttig hoj som ändå kostar ett par tusen med försäkringar, bensin och allt. Så ska man fixa hotell, ordna säker parkering, reka sköna mc-vägar och kanske ändå missa något sevärt, ta sig till och från flygplatsen och mat och pilsner på det.

Fakta: Per Wallén är pensionerad polis som körde MC i tjänsten under flera år. Per har femtioen säsonger bakom sig. Första tunga maskinen var en BMW R69, en utrangerad polis-MC. Det blir runt 1.000 mil om året i Sverige och i Norge på en luftkyld BMW R1200GS Triple Black.

_______

Foto: Bengt "BeO" Ohlsson

Text: Paúl Danielsson

Facebook 2019-01-31.

a-4-avfard-2019-10-06-foto-paul-danielsson.jpg
6-lotta-lundqvist-foto-paul-danielsson.jpg

TA FLYGET TILL MÁLAGA – VI FIXAR RESTEN!

Hela idén med vårt eventupplägg är att det ska vara enkelt och smidigt, och allt du gör är att köpa din flygbiljett till Málaga (TOR) och packa dina mc-kläder, sedan tar vi över!  


Svårare än så är det alltså inte att hänga med oss! Du bor riktigt bra på bra hotell under eventet, nästan alla måltider ingår – frukost, lunch, fika och middagar – och självklart både hämtar och lämnar vi dig på flygplatsen.


Vi vill att du ska kunna fokusera på att få köra hoj och ha riktigt kul! Kort sagt att det ska vara enkelt, smidigt och förstås tryggt!

bottom of page